Leestijd 4 minuten

ROI van een Google Ads-campagne berekenen

Google Ads is hét marketinginstrument voor de online wereld. Waarom? Je kunt er miljarden mensen mee bereiken en bijna exact kan meten welk resultaat jouw investering heeft gehad. Je bepaalt zelf hoeveel je biedt en door middel van conversiemeting weet je ook hoeveel je campagne opbrengt. De ROI van je Google Ads-campagne berekenen wordt dan simpel. Je weet perfect welke zoekwoorden en advertenties werken, en welke niet.

ROI staat voor “Return on Investment” of “Rendement op Investering.” Het is een financiële maatstaf die wordt gebruikt om de winstgevendheid of efficiëntie van een investering of zakelijke onderneming te beoordelen. Aan de hand van de resultaten je de ROI van je Google ADs-campagne berekenen. Hiermee kan je je campagne verder gaan optimaliseren door:

  • Meer inzetten op keywords en advertenties die beter converteren;
  • Keywords die te veel kosten ten opzichte van de opbrengst uit je campagne halen;
  • Je budget beter verdelen naargelang de best converterende campagnes en advertentiegroepen.

“Hoeveel moet zo’n Google Ads-campagne kosten?” vraagt men ons weleens. Het mag duidelijk zijn: een écht goede campagne kost niets. Die brengt geld op!

 

ROI-calculator

Aan de hand van een paar gegevens kan je inschatten welke ROI je uit een Google Ads-campagne kan halen. We hebben er een kleine berekeningstool voor gemaakt. Door je gegevens in de bovenste velden in te vullen, berekent het tool welke ROI je campagne behaalt. De berekende ROI vernieuwt zich automatisch onder “De resultaten op basis van bovenstaande gegevens”.

De CPC of kost per klik en het aantal klikken per dag dat je mag verwachten voor jouw target regio vind je via keywordplanner van Google . Je hebt er wel een Google Ads-account nodig. Google zal je vragen er gelijk een aan te maken en je eerste campagne te starten. Als je nog geen account hebt, dan helpen wij je graag er één aan te maken.

Stap 1 van 2

In te schatten met Google keywordtool. De gemiddelde kost per klik. Hoeveel 1 klik op je advertentie gemiddeld zal kosten.
In te schatten met Google keywordtool. Hoeveel klikken kan je verwachten?
Hoeveel van elke 100 bezoekers wordt een lead? Dit hangt af van verschillende factoren zoals de landingspagina, de keywords, de sector. Via AdWords kan dit wel nauwkeurig gemeten worden eens de campagne loopt
Hoeveel van elke 100 leads zullen tot een aankoop leiden
 

De resultaten op basis van bovenstaande gegevens

 

 

Wat betekent dit allemaal?

ROI en ROAS

ROAS of Return On Ad Spend is een berekening waarbij je enkel de conversiewaarde en de kosten van de campagne in rekening brengt. ROAS = ( Opbrengst  – kosten van de campagne) / kosten van de campagne.

Stel dat je campagne €60 kostte en €500 opleverde, dan is de ROAS ( €500 – €60) / €60 = 7,33. Elke geïnvesteerde euro leverde er dus 7,33 op (of 733%).

In Google Ads kan je “target ROAS” instellen als automatische biedstrategie. Zo kan Ads zelf biedingen aanpassen om de gewenste ROAS te bereiken.

 

Bij ROI of Return On Investment betrek je ook de extra onkosten in de berekening. Deze methode is dus accurater om te kijken of je advertenties echt doeltreffend zijn.

Stel dat je opbrengst €500 is door 10 producten aan €50 te verkopen. De productiekosten, stockage en andere kosten van één product zijn €35. De winst per product is dan €15 of 30%.

De berekening is dan: ( ( Opbrengst * winstmarge)  – kosten van de campagne) / kosten van de campagne. Dus ( ( €500 * 30%) – €60 ) / €60 = 1,5 of 150% . Elke euro bracht €1,5 op.

 

Conversiemeting

Een goede conversiemeting is essentieel om te kunnen evalueren welke keywords geld opbrengen, of je biedingen goed zitten, enzovoort. Conversies meten kan je doen met een Google Ads-script op ‘bedankt’-pagina’s te installeren of je Ads-account te linken aan je Google Analytics (sowieso een goed idee). Via de laatste methode kan je dan doelen en e-commercetracking vanuit Google Analytics importeren naar je Ads-account.

Er zijn altijd wel conversies die je mist. Daar moet je rekening mee houden om de ROI van je Google Ads-campagne te bepalen. Mensen mailen of bellen misschien rechtstreeks naar het e-mailadres of telefoonnummer dat op je website staat. Ze komen langs in je fysieke winkel. En als je producten of diensten verkoopt waarvoor mensen regelmatig terugkeren, kan je ook mogelijke herhalingen incalculeren.

Eens je dat allemaal goed hebt, weet je perfect hoe effectief jouw Google Ads-campagne is.

Deel dit bericht

Wij delen graag onze kennis met je.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en je ontvangt 1 keer in de twee weken een leerzame, mooie, grappige, gelukkig makende mail.

Naam(Vereist)
* verplichte velden
Privacy(Vereist)
Hidden
Segment
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
motionmill logo 2024 wit

Motionmill is jouw referentie voor webdesign in Antwerpen. We zijn experts in WordPress. Je website is de belangrijkste bouwsteen voor je online communicatie. Wij creëren je branding, ontwikkelen je website en zorgen er ten slotte voor dat je website gevonden wordt dankzij online marketing.

Motionmill